Chevellen

CHEVELLENS HISTORIA

1989 Köpte Håkan Bönström från Torsby en Chevelle 66:a kaross och började bygga dragracingbil.

1990 var den tävlingsklar. Håkan tävlade i klasserna Super Gas, Pro Street och Super Pro Street.

2002 Såldes Chevellen till Tony Lagerberg i Stockholm, och Tony tävlade med den på bland annat Åland och Tullinge Raceway.

2004 Köpte jag Chevellen utan motor och låda av Tony och där med kom bilen hem till Värmland igen. Planen var att bara stoppa i en motor och låda och börja köra, men jag var tvungen att bygga om lite och det ena ledde till det andra och urspårningen var ett faktum – sedan låg den helt i delar. Jag gjorde om en hel del så att det blev som jag ville ha det, bland annat nytt elsystem med mera – typ allt – och avslutade med en ny lackering. Vi byggde ihop en cheva big block 427 som Halvarsson Racing i Torsby bromsade, 892 Hkr med 210 Hkr lustgas. Efter 427:an monterades en ny TCI 400 låda.

2006 var det dags att börja tävla, med målet att någon gång få köra under 10 sekunder på 402 meter. Vi test körde utan lustgas på Arvika Raceway och allt fungerade bra. Sedan bar det i väg till Orsa och Tallhed på midsommartävlingen, anmälde oss i klassen Super Gas (9,90). Första repan med lusgas körde vi sönder en topplockspackning. Bytte den och sen var det dags igen, lustgas direkt från start och kom i mål på tiden 9,87 sekunder och slutade tävlingen på en andra plats. Bästa tiden med 427:an var på Mantorp Park med 9,21 sekunder.

2008 ersattes 427:an mot en Steve Schmidt 585 Cui som bromsades till 1 029 Hkr utan gas med ett 500 Hkr lustgassystem, vi kör med 200 Hkr lustgas. Bästa tiden hittills har blivit 5,36 sekunder på 201 meter.